De grote verhuis

Op woensdag 16 januari kregen we het dramatisch bericht dat we binnen het jaar moesten verhuizen. Een triester bericht hadden we niet kunnen bedenken aan het begin van het nieuwe jaar. Eerst stonden we aan de grond genageld maar eens het allemaal begon door te dringen en dankzij de steun van enkele vrijwilligers die ons de raad gaven om het probleem zo snel mogelijk bekend te maken, hebben we al onze moed samen genomen.  Er stond immers zoveel op het spel!

We beseften dat dit het einde van de vzw zou betekenen als we bij de pakken gingen zitten.  Huren was geen optie meer in de gegeven omstandigheden en kopen zou enkel mogelijk zijn als we op vele bijdragen mogen rekenen. We hebben immers vooral veel grond nodig en dan lopen de prijzen al gauw op tot 300.000€ en meer.  Een ander zwaar probleem was de beperkte tijd die we kregen: we konden immers niet in de winter de dieren overbrengen wat maakte dat we om goed te zijn ten laatste tegen het einde van de zomer van 2013 moesten verhuizen.

Het kwam er dus op aan om zo snel mogelijk het budget bijeen te krijgen dat nodig was om een nieuwe stek te vinden voor Het dierenthuisje.

Via verschillende media brachten we het trieste nieuws naar iedereen die een hart voor dieren heeft; onder andere via nieuwsbrieven, de website, facebook maar ook via GVA en Radio2.  Er werd ook een filmpje gemaakt door een sympathysant om de acties kracht bij te zetten: http://www.youtube.com/watch?v=oMRi8og3Yyg&feature=player_embedded.

Het plan werd geboren om een grootse benefiet te organsiren en enkele weken later zaten we met zo’n vijftigtal vrijwilligers voor het eerst samen om plannen te smeden voor een evenement, anders dan de andere; het moest iets groots worden met veel bezoekers.  De bijeenkomst  werd maandelijks herhaald en resulteerde in een dagvullend programma. 

Een rommelmarkt, Vlaamse Kermis, hondenwandeling, tekenwedstrijd, veiling…. vele ideeën die van bij de start door ons hoofd spookten, maar nooit hadden we durven dromen dat dit programma door zovele artiesten die zich vrijwillig wilden inzetten voor het goede doel,  gesterkt zou worden.  

Een allesomvattende affiche kondigde sinds een maand de “benefiet” aan voor de nieuwe Thuis met namen als Alexandra Potvin, Raf van Brussel, Pol Goossen, Nicky Langley, Liv Van Aelst, Daisy Thijs, en vele anderen.  De ijverigheid waarmee deze aankondiging verspreid werd en de bekendmaking via de media zoals GVA, ATV en Radio 2 zorgden ervoor dat het niet onopgemerkt voorbij ging.

En dan was het zover,  28 april: een erg belangrijke dag voor het verder bestaan van Het dierenthuisje. De omstandigheden waren fenomenaal: een mooie blauwe hemel met stralende zon trok heel wat mensen naar het park van Brasschaat waar reeds tegen tienen heel wat mensen toestroomden om zich tegoed te doen aan een heerlijk ontbijt. Ook vele wandelaars waren vroeg op de been met hun trouwe viervoeter om een frisse neus te halen bij één van de twee uitgestippelde wandelroutes. Binnen een mum van tijd was het koppen lopen op de rommelmarkt en ook de verkoopstandjes van onze creatieve vrijwilligers kenden al snel veel bijval. De grootste drukte kwam op gang rond de middag toen ook de optreden startten: een uitgebreid programma werd ingeleid door een verwelkoming van Pol Goossen waarbij hij de eer overnam van zijn ziekgevallen collega-dierenvriend Michel Vandenbosch.  Na deze mooie intrede nam Alexandra Potvin de verdere presentatie over en kondigde opeenvolgend aan: Nicky Langley, Afi, Raf Van Brussel, Michael Schuddinck, Liv van Aelst & Daisy Thys, Sophie Buysse & John Pale Duo en Carin Care & The Texas Country Dancers.  Ook Ann Pira & Janine Bischops waren van de partij voor het goede doel.  Al deze bekendheden gaven Professioneel fotograaf Tom Bertels van Studio Laloza de handen vol want dit was hét moment voor de bezoekers om met hun favoriete BV vereeuwigd te worden.

De winnaars van de zoektocht die in maart reeds startte, werden gelauwerd met mooie prijzen zoals luchtdopen,  verblijf in een B&B en restaurantcheques.  Op de veiling werd heftig geboden op de vele mooie stukken die mensen schonken terwijl ook buiten heel wat te beleven viel; Om 15 uur brachten The Battle Droids een wervelende demo van Breakdance o.l.v. Sam Ravell, gevolgd door een al evenkundige demonstratie van Karateschool Inyo uit Brecht. Oma Fonkel van Mega Mindy vervoegde de kinderen op de Vlaamse Kermis en deelde beloningen uitaan alle kinderen die een tekening of gedichtje binnen brachten met als thema “dieren”.

Omwille van de grote opkomst kondigden we dan ook om 17 uur met veel trots aan dat het programma met een uur verlengd werd zodat we omstreeks 18 uur afsloten met de aanwezigheidstombola die maar liefst vijftien prijzen telde dankzij de gulle schenkers.

Voor één van de grote verrassingen op deze indrukwekkende dag zorgde Karateclub Inyo uit Brecht: http://www.youtube.com/watch?v=hZQfCSLuakY&feature=player_embedded. Zij hadden drie evenementen georganiseerd in hun vereniging wat resulteerde in een cheque van maar liefst 1.500€! Dit en zoveel enthousiasme van zowel vrijwilligers als bezoekers zorgden voor een  memorabele dag.

Hier kan je nog eens nagenieten van een korte samenvatting beeld: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=za-XADWaVps

Op al deze inzet volgden heel wat hartverwarmende reacties en kregen we een mooi bedrag aan giften bij mekaar.

Enkele sympathisanten stelden renteloze leningen ter beschikking van de VZW zodat we uiteindelijk na lang -en vooral koortsachtig- zoeken konden overgaan tot de aankoop van een ruim vastgoed waar Het dierenthuisje haar werk ongestoord zou kunnen verder zetten.

Eindelijk was het dan zover: de ideale Thuis werd gevonden! Na heel wat speurwerk en vele bezoekjes aan talrijke panden hadden we eindelijk dé ideale plek voor de toekomst van Het dierenthuisje  gevonden te Geel.  Het ideale aan dit vast goed was de rustige ligging en de grootte van het terrein (1,3 Ha) die de mogelijkheid biedt om nog meer dieren te helpen in de toekomst. Eén groot nadeel: Er was nog heel wat werk aan!

Half juni '13 werd de compromis getekend. Onze volgende opdracht was ervoor te zorgen dat enerzijds de lening afbetaald geraakte en anderzijds dat zoveel mogelijk benodigdheden voor de verbouwingen en aanpassingswerken gesponsord zouden worden. uiteindelijk werd op 8 augustus de aankoopacte ondertekend en konden de werken van start gaan.